1. Home
  2. /Inzichten
  3. /Artikel

Recente trends in winkelcentra

Recent Trends in Shopping Centers
14 januari 2025

Recente trends in winkelcentra

Shopping centers evolueren voortdurend om aan de wijzigende behoeften en voorkeuren van consumenten te voldoen. De meest recente evolutie binnen de grote winkelcentra weerspiegelt een verschuiving naar meer beleving, die verder gaat dan het traditionele winkelen. Om meer bezoekers aan te trekken, zoeken winkelcentra naar een complementariteit met het “transactionele” online winkelen. Ze doen dit door in te spelen op innovatie, ontspanning, en fysieke beleving. En het werkt! De grootste Belgische shopping centra tellen vandaag een recordaantal bezoekers.

Onderscheiden van e-commerce

Doordat online winkelen een belangrijk onderdeel van retail is geworden, onderscheiden shopping centra zich door unieke ervaringen te bieden die online niet mogelijk zijn. Bijvoorbeeld door de klassieke shopping te combineren met beleving, horeca, en entertainment. Dit verbetert de winkelervaring, maar wekt ook de interesse vanuit de diverse consumentengroepen zoals jongeren, gezinnen en senioren. Bovendien moedigt het diverse aanbod van eten en drinken (F&B) het winkelend publiek aan om langer te blijven en te genieten van hun tijd die ze in het centrum doorbrengen. Winkelen wordt steeds meer een “dagje uit”.

Belevingsgerichte detailhandel

Een van de belangrijkste trends in winkelcentra is de opkomst van “belevingswinkels”. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar een leuke ervaring in plaats van het louter kopen van producten. Louter kopen kan immers online. Winkels en winkelcentra werken steeds vaker met demo-opstellingen, interactieve technologie, thematische pop-up winkels en allerhande events die bezoekers aanmoedigen om de koopwaar te bekijken, voelen, horen, ruiken of proeven. Deze trend vergroot niet alleen de loyaliteit van de consument, maar creëert ook een gemeenschapsgevoel en sociale interactie.

Integratie van technologie

Technologie speelt een cruciale rol in de transformatie van winkelcentra. Van augmented reality (AR)-ervaringen tot mobiele apps. Deze technologie verbetert de “customer journey”, een belangrijk begrip onder shopping center marketeers. Zorgeloos en efficiënt winkelen, zonder frustraties. Veel shoppingcentra bieden nu digitale locatietools, virtuele paskamers en contactloze betalingen, zodat ook de eenvoud en het gemak van online winkelen wordt nagebootst in een fysieke omgeving. De data die uit deze tools vloeit wordt daarna gebruikt om het consumentengedrag beter te begrijpen en de “customer journey” verder te optimaliseren. Maar het laat ook toe om rechtstreeks te communiceren met de klant, met nuttige tips en promoties.

Initiatieven op het gebied van duurzaamheid

Duurzaamheid wordt tevens een belangrijke focus voor winkelcentra, te meer omdat consumenten milieubewuster worden. Veel centra implementeren groene constructieprocessen, maken gebruik van energie-efficiënte technologieën en promoten duurzame merken. Initiatieven zoals recyclingprogramma's en milieuvriendelijke evenementen worden gemeengoed, en versterken het merk en imago van winkelcentra.

Focus op gezondheid en welzijn

De gezondheids- en welzijnstrend heeft ook invloed op winkelcentra, met een groeiende nadruk op beweging, gezond eten en drinken en het menselijke uiterlijk, zoals bijvoorbeeld make-up, barbiers, tatoeage of zelfs esthetische chirurgie. Veel centra omvatten fitnessstudio's, biologische supermarkten, gezondheidsklinieken en schoonheidsbehandelingen om tegemoet te komen aan het stijgende aantal “heath & wellness” klanten.

Veiligheid en betrokkenheid van de gemeenschap

Veiligheid is een andere grote zorg geworden voor het winkelend publiek, en iets waar winkelcentra zich kunnen onderscheiden van de stadscentra. Winkelcentra bieden een ongerepte, gecureerde ruimte waar mensen van alle leeftijden in absolute veiligheid kunnen samenkomen. Verbeterde beveiligingsmaatregelen, waaronder bewakingssystemen en goed opgeleid personeel, zorgen ervoor dat bezoekers zich comfortabel en veilig voelen, en zonder zorgen alleen of met de kinderen kunnen winkelen.

Ontwikkelingen voor gemengd gebruik

Een andere trend die de toekomst van winkelcentra vormgeeft, is de opkomst van ontwikkelingen voor gemengd gebruik. Waar veel shopping centra vroeger alleenstaande gesloten bouwdozen waren, bestaat er nu een belangrijke trend naar gemengde functies en een betere wijkintegratie. Nieuwe winkelcentra combineren naadloos winkelen met huisvesting, werken en allerhande diensten, wat leidt tot een levendige lokale gemeenschap. Deze loyale consumentengroep komt vooral vaak. Deze trend komt tegemoet aan de groeiende vraag naar gemak en toegankelijkheid. Consumenten geven aldus steeds vaker de voorkeur aan locaties die meerdere functies combineren en snel en eenvoudig bereikbaar zijn.

Landscaping en placemaking

Het alleenstaande gesloten winkelcentrum is niet meer aantrekkelijk voor bezoekers. Consumenten willen de gezelligheid en charme van de binnenstad, de nabijheid en het daglicht van het park, en de proper- en veiligheid van een winkelcentrum. Dit vertaalt zich in ideale winkelparadijzen, met tal van buitenlucht en groen. Winkelcentra nemen steeds vaker parken, groene ruimtes en open terrassen op om uitnodigende omgevingen te creëren voor ontspanning en socialisatie. Buitenspeeltuinen voor kinderen, aangelegde tuinen en zitjes versterken de algehele esthetiek en functionaliteit van deze ruimtes. Door uitnodigende buitenruimtes te creëren, kunnen winkelcentra consumenten aantrekken die op zoek zijn naar een aangename sfeer om te ontspannen en te vertoeven.

Conclusie

De recente trends in winkelcentra tonen een duidelijke verschuiving naar het creëren van unieke, belevingsgerichte ervaringen die verder gaan dan traditioneel winkelen. Door te focussen op technologie, duurzaamheid, gezondheid en welzijn, en veiligheid, weten winkelcentra zich te onderscheiden van e-commerce en stadscentra. Deze ontwikkelingen, gecombineerd met een mix van functies en aantrekkelijke buitenruimtes, zorgen ervoor dat winkelcentra niet alleen een plek zijn om te winkelen, maar ook om te ontspannen, te socialiseren en een dagje uit te beleven. Hierdoor blijven ze relevant en aantrekkelijk voor een breed scala aan consumenten.

Bekijk winkelcentra te huur

Prijzen en huurprijzen op deze website zijn slechts indicatief, niet bindend en kunnen worden gewijzigd.

Cookies

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Privacybeleid