1. Home
  2. /Inzichten
  3. /Artikel

Consumentenonderzoek met CBRE Calibrate

Consumer Research with CBRE Calibrate
21 februari 2025

Consumentenonderzoek met CBRE Calibrate

In het huidige retail-landschap is het belangrijk om te begrijpen hoe consumenten zich gedragen en waar ze heen gaan. CBRE Calibrate is een revolutionaire tool die deze vraagstukken aanpakt door middel van gegevens van 100 miljoen mobiele telefoongebruikers in heel Europa. Deze tool biedt inzichten in daadwerkelijke consumentenbewegingen in de buurt van verkooppunten, waardoor retailers, investeerders en andere stakeholders betere beslissingen kunnen nemen over hun strategie.

Analyse van de daadwerkelijke voetgangersstromen

CBRE Calibrate is een revolutionaire tool die de manier waarop we marktpotentieel analyseren, verandert. Calibrate gebruikt gegevens van 100 miljoen mobiele telefoongebruikers in heel Europa met een geografische precisie van 5 meter, en teruggaat in de tijd. In plaats van theoretische hypothesen over consumentengedrag te formuleren, meet CBRE Calibrate daadwerkelijke consumentenbewegingen in de buurt van een bepaalde verkooppunten.

De ruwe data die CBRE Calibrate verzamelt, lijken in eerste instantie slechts een hoop XY-coordinaten op kaart. De ware kracht ervan ligt echter in het vermogen om deze data om te zetten in bruikbare inzichten, bewegingspatronen en locatie-correlaties. Door duizenden individuele (anonieme) smartphone-signalen om te zetten naar voetgangersstromen, densiteitsanalyse, woonplaats-origine, consumentenprofiel en "visitor journey" kan het CBRE Research team met CBRE Calibrate zinvolle conclusies trekken over het marktpotentieel van bepaalde locaties.

Door de belangrijke kenmerken van consumentenstromen te begrijpen, zoals herkomst, bestemming, frequentie en tijdstip van de dag, kan CBRE Calibrate relevante consumptiepatronen identificeren en geavanceerde locatie-analyse over eigen verkooppunten of die van de concurrentie bieden. Het biedt inzichten over bestaande en toekomstige locaties voor retailers, investeerders, hotels, steden en gemeenten, horeca, shopping centra en andere sectoren.

Densiteitsanalyse

CBRE meet het aantal smartphone-signalen binnen een bepaalde zone of perimeter. Op basis van deze data kunnen (via kalibrering) schattingen gemaakt worden over de werkelijke passage, evolutie in de tijd, of de drukste tijdstippen per uur of per weekdag. Door alle smartphone-signalen op een kaart te plaatsen kan ook densiteitsanalyse worden gedaan. Zo kan worden nagegaan waar het drukste gedeelte van een winkelstraat of shopping centrum is, waar buitenlandse toeristen zich begeven in de stad, of waar werknemers in een bepaalde kantorenwijk gaan eten tijdens de middagpauze.

Correlatie en kannibalisatie

Het correleren van smartphone-signalen over verschillende locaties leidt tot inzichten over daadwerkelijk geografisch bereik, en of een optimalisatie van het winkelnetwerk zin heeft. Mogelijk bedienen sommige winkellocaties eenzelfde klantenzone, of zijn er onbediende zones waar een nieuw winkelpunt voldoende toegevoegde waarde biedt. Dit kan ook nagegaan worden met oog op de concurrentie. Kan een nieuw winkelpunt voldoende bereik, cliënteel en omzet genereren?

Consumentenprofilering en omzetprognose

Doordat de anonieme smartphone-signalen traceerbaar zijn naar de postcode van woonplaats, kan een socio-economisch profiel worden opgemaakt van het consumentenpotentieel. Op basis hiervan kunnen omzetprognoses getest worden met reeds bestaande winkels, en geëxtrapoleerd worden naar nieuwe locaties. Door middel van een Huff model met distance decay wordt rekening gehouden met het socio-economische profiel van de omwonende consument, afstand en verkeer, de concurrerentie en de mogelijke kannibalisatie van het eigen netwerk.

Visitor journey

Bij meerdere observaties van hetzelfde (anonieme) smartphone-signaal kan de visitor journey binnen stad of winkelcentrum worden opgemaakt. Dit kan helpen bij het herconfigureren van het winkelcentrum, het verhogen van de tijdsbesteding (dwelling time) terplaatse of het optimaliseren van de consumentenervaring.

Meer informatie over CBRE Calibrate en het CBRE Research team

Voor meer informatie over CBRE Calibrate, neem contact op met het team Marktonderzoek en locatie-analyse.

Conclusie

CBRE Calibrate biedt een unieke combinatie van gegevens en analytische mogelijkheden om de marktpotentieel van bepaalde locaties te begrijpen. Door de belangrijke kenmerken van consumentenstromen te begrijpen, zoals herkomst, bestemming, frequentie en tijdstip van de dag, kan CBRE Calibrate relevante consumptiepatronen identificeren en geavanceerde locatie-analyse bieden. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om bestaande en toekomstige locaties voor retailers, investeerders, hotels, steden en gemeenten, horeca, shopping centra en andere sectoren te optimaliseren. Met CBRE Calibrate kunnen stakeholders betere beslissingen nemen en hun strategie aanpassen om de marktpotentieel te maximaliseren.

Kim Verdonck

Research, Marketing, IT development

[email protected]

+32 478 47 27 47

Prijzen en huurprijzen op deze website zijn slechts indicatief, niet bindend en kunnen worden gewijzigd.

Cookies

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Privacybeleid