1. Home
  2. /Inzichten
  3. /Artikel

De belangrijkste logistieke zones in België

The Most Important Logistics Zones in Belgium
6 februari 2025

De belangrijkste logistieke zones in België

België is strategisch gelegen op het kruispunt van Europa, waardoor het een toplocatie is voor logistiek en supply chain management. De goed ontwikkelde infrastructuur van het land, gecombineerd met zijn gunstige geografische ligging, heeft geleid tot de opkomst van verschillende belangrijke logistieke zones die een cruciale rol spelen in het Europese logistieke netwerk. Inzicht in deze logistieke zones is cruciaal voor bedrijven die hun activiteiten willen optimaliseren en hun marktbereik willen vergroten.

De snelwegas A12/E19

De logistieke snelwegas A12/E19, gelegen tussen Antwerpen en Brussel, vertegenwoordigt een volwassen en vitale logistieke markt in België. Deze corridor is niet alleen strategisch gelegen, maar beschikt ook over uitzonderlijke connectiviteit, waardoor het een essentiële route is voor logistieke operaties. De as A12/E19 speelt een cruciale rol in de verbinding tussen de haven van Antwerpen en Brussel, waardoor de efficiëntie van de supply chain-activiteiten in de regio aanzienlijk wordt verbeterd. Als gevolg hiervan blijft dit gebied aanzienlijke investeringen aantrekken, waardoor het zijn status als belangrijk logistiek knooppunt in België verstevigt.

Een van de opvallende kenmerken van het A12/E19-gebied is de indrukwekkende transportinfrastructuur, waaronder de snelwegen A12, E19 en N16. Deze infrastructuur zorgt voor een snelle toegang tot vrijwel alle belangrijke consumentenmarkten in heel België. De nabijheid van de Antwerpse zeehaven en de Brussels Cargo-hub draagt verder bij tot de aantrekkingskracht van deze logistieke corridor, waardoor bedrijven hun bestemming binnen een korte rijtijd kunnen bereiken. Als gevolg hiervan is de A12/E19-as verzadigd geraakt met logistieke operaties, waarin een verscheidenheid aan nationale distributeurs, kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) en internationale bedrijven zijn gevestigd die hun Europese distributiecentra in deze regio hebben gevestigd of uitbesteed.

De as A12/E19 wordt traditioneel erkend als een van de meest actieve gebruikersmarkten in België. Met een referentiehuurprijs van 68 €/m²/jaar blijft het een aantrekkelijke optie voor bedrijven die hun logistieke capaciteiten willen uitbreiden. Bekende bedrijven die actief zijn in deze logistieke deelmarkt zijn onder meer Eutraco, Kellogg's, Barsan Global Logistics, Nedcargo Logistics, Decathlon, ODTH, European Food Transport, Group Colruyt's Colim, DistriLog, Cummins, DHL en Brico. Deze bedrijven benadrukken de kracht van het gebied bij het accommoderen van uiteenlopende logistieke behoeften en onderstrepen het belang ervan binnen het bredere Europese logistieke landschap.

De as van de snelweg E313

De as van de autosnelweg E313, die Antwerpen en Luik strategisch met elkaar verbindt, wordt een centraal punt voor de markt van logistieke magazijnen. Deze corridor vormt een vitale verbinding tussen de haven van Antwerpen en de industriële regio's Limburg en Luik en breidt zijn bereik uit tot in Nederland en Duitsland. Met zijn uitzonderlijke connectiviteit is de E313 een ideale locatie voor logistieke operaties, wat een aanzienlijke groei in deze sector heeft gekatalyseerd.

Recente gegevens wijzen op een opmerkelijke stijging van de vraag naar logistiek vastgoed langs de E313-as, met een groei van bijna 150% in 2023 ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze trend benadrukt de aantrekkingskracht van de as, vooral met belangrijke ontwikkelingen zoals de Antwerpse Ooststad Hub 21 in Wommelgem, die 3.750 vierkante meter moderne magazijnruimte biedt die is uitgerust met geavanceerde faciliteiten. De aanwezigheid van het Albertkanaal versterkt de aantrekkelijkheid van de regio voor logistieke activiteiten, waardoor het een uitstekende bestemming is voor bedrijven die op zoek zijn naar efficiënte transportmogelijkheden.

Moderne magazijnen langs de E313 zijn ontworpen om te voldoen aan de veranderende eisen van de logistieke sector. Deze faciliteiten beschikken over state-of-the-art automatisering, aanzienlijke opslagcapaciteit en een focus op duurzame logistieke oplossingen. De toenemende investeringen in deze corridor versterken haar status als een belangrijk logistiek knooppunt in België, dat inspeelt op de behoeften van verschillende industrieën, waaronder de gevestigde chemische en agrovoedingssector.

Bereikbaarheid is een cruciale factor in de populariteit van de E313 als logistieke locatie. Met directe aansluitingen op de autosnelwegen E313 en E314, de nabijheid van de haven van Genk en de strategische link met de haven van Antwerpen, biedt de regio een concurrentievoordeel voor zowel ontwikkelaars als gebruikers. Redelijke prijzen voor industriegrond en magazijnen versterken de aantrekkingskracht van de E313-deelmarkt verder en trekken een breed scala aan bedrijven aan.

De vraag naar industriële en logistieke ruimtes blijft stijgen, met een verschuiving naar grotere en technologisch geavanceerdere magazijnen. De logistieke markt wordt in toenemende mate gedreven door multimodaliteit, groei van e-commerce en de behoefte aan consolidatie en schaalvoordelen. Als gevolg hiervan stuwen kortere levertijden en verbeterde efficiëntie de distributiesector vooruit, waardoor innovatieve voorraadbeheersystemen essentieel zijn.

Gebruikers zijn steeds vaker op zoek naar het verwerven of huren van nieuwe en grotere faciliteiten die zijn ontwikkeld op basis van 'design & build'. De focus ligt op magazijnen die spoor- en kanaalverbindingen bieden, evenals containerafhandelingsmogelijkheden, die bijzonder aantrekkelijk zijn voor externe logistieke dienstverleners (3PL). De E313-markt beschikt over bijna 3,3 miljoen vierkante meter logistieke ruimte en is daarmee een van de belangrijkste logistieke clusters van België.

Met industriezones in steden als Olen, Tessenderlo en Genk omvat de deelmarkt E313 een breed scala aan logistieke activiteiten. De referentiehuur voor deze deelmarkt blijft competitief met 55 €/m²/jaar, waardoor het een aantrekkelijke optie is in vergelijking met andere logistieke hubs in België. Prominente logistieke bedrijven, waaronder Eddie Stobart, Lidl, Kuehne+Nagel en NIKE Northern Europe, behoren tot de belangrijkste gebruikers, waardoor de E313-as verder wordt verstevigd als een bloeiende logistieke corridor die klaar is voor verdere groei.

De as van de E17

De as van de autosnelweg E17, die zich uitstrekt tussen Antwerpen en Kortrijk, is uitgegroeid tot een vitale logistieke corridor in België en kent een aanzienlijke groei in de markt voor logistieke magazijnen. Deze strategische route biedt een ongeëvenaarde connectiviteit met de belangrijkste havens, waaronder de North Sea Port en de Port of Antwerp. Als gevolg hiervan is het een toplocatie geworden voor logistieke operaties, waardoor bedrijven worden aangetrokken die de efficiëntie van hun toeleveringsketen willen optimaliseren.

Recente ontwikkelingen langs de E17 onderstrepen de groeiende vraag naar moderne logistieke oplossingen. Met name het magazijn van MG Crosswoods in Kruisem is een duurzame faciliteit van 37.000 vierkante meter die naar verwachting in 2023 in gebruik zal worden genomen. Daarnaast is het Blue Line Storage warehouse, dat 35.000 vierkante meter beslaat, verhuurd aan Dematra, een vooraanstaand logistiek bedrijf met een sterke positie in de Benelux. Deze state-of-the-art magazijnen zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de toenemende behoefte aan efficiënte en duurzame logistiek, met geavanceerde automatisering en substantiële opslagcapaciteit.

De E17-as trekt niet alleen de aandacht omwille van zijn moderne faciliteiten, maar ook omwille van zijn betaalbaarheid en uitbreidingspotentieel. Met een logistieke magazijnvoorraad van naar schatting 2,5 miljoen vierkante meter blijft er voldoende ruimte over voor nieuwe build-to-suit magazijnen. Het gebied is getuige van een toestroom van bedrijven die worden aangetrokken door concurrerende huurprijzen, met uitstekende huurprijzen voor logistieke magazijnen die momenteel € 58 per vierkante meter per jaar bedragen. Deze betaalbaarheid, in combinatie met de strategische ligging, versterkt de status van de E17-as als een belangrijk logistiek knooppunt in België.

Prominente bedrijven die hun logistieke magazijnen langs deze corridor hebben gevestigd, zijn onder meer Eutraco, AGP eGlass, Bleckmann, X2O/Overstock, Barry Callebaut, Hertsens, Van Marcke en de Fremato Group. De voortdurende investeringen in dit gebied verstevigen het belang ervan binnen de logistieke sector, waardoor de snelwegas E17 een centraal punt wordt voor bedrijven die willen gedijen in een concurrerende markt. Naarmate het logistieke landschap evolueert, is de E17-as klaar om een hoeksteen te blijven van de logistieke operaties in België, en de groei en efficiëntie in de sector te stimuleren.

De haven van Antwerpen: een belangrijk maritiem knooppunt

De markt voor logistieke magazijnen ten noorden van Antwerpen maakt een aanzienlijke groei door, gedreven door de strategische ligging naast de bruisende Antwerpse zeehaven. De haven van Antwerpen wordt erkend als een van de drukste havens van Europa en speelt een cruciale rol in de wereldhandel en behandelt een breed scala aan goederen, waaronder droge lading, chemicaliën en aardolieproducten. Deze toplocatie biedt bedrijven kortere verzendtijden en lagere transportkosten, waardoor het een aantrekkelijke optie is voor logistieke operaties.

De intermodale connectiviteit van de regio is een andere belangrijke factor die bijdraagt aan de aantrekkingskracht ervan. Dankzij de goede spoorverbindingen en de directe toegang tot het Albertkanaal profiteren de logistieke activiteiten in dit gebied van een verbeterde transportefficiëntie. Deze combinatie van factoren heeft geleid tot een sterke toename van investeringen in de markt voor logistieke magazijnen ten noorden van Antwerpen, waardoor de status van deze markt als cruciaal logistiek knooppunt in België is verstevigd.

De regio Antwerpen-Noord onderscheidt zich als een van de belangrijkste logistieke zones van België, grotendeels dankzij de prominente aanwezigheid van de haven van Antwerpen. Als een van de grootste zeehavens van Europa dient het als een essentiële toegangspoort voor goederen die het continent binnenkomen en verlaten. De uitgebreide logistieke diensten die beschikbaar zijn in Antwerpen, waaronder opslag-, transport- en douanediensten, vergroten de aantrekkelijkheid voor internationale bedrijven nog meer. Bovendien vergemakkelijkt de connectiviteit van de stad met de belangrijkste Europese wegen- en spoorwegnetwerken een efficiënte distributie over de regio, zodat bedrijven naadloos kunnen werken.

Wat onroerend goed betreft, is de belangrijkste huurprijs voor logistieke magazijnen in dit gebied momenteel vastgesteld op 60 €/m²/jaar. De Port of Antwerp-Bruges fungeert als een landlord port, waar het havenbedrijf de gronden bezit of beheert en concessies verleent aan bedrijven voor tijdelijk gebruik. Dit model ondersteunt niet alleen de groei van de logistieke infrastructuur, maar bevordert ook een samenwerkingsomgeving voor bedrijven die willen profiteren van de strategische voordelen die de logistieke markt van de Antwerpse zeehaven biedt. Over het algemeen positioneert de combinatie van locatie, connectiviteit en uitgebreide logistieke diensten Antwerpen als een toonaangevende bestemming voor logistieke operaties in Europa.

Brussel en de Rand: het hart van de Europese logistiek

De markt van logistieke magazijnen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en omstreken kent een aanzienlijke groei, gedreven door de strategische ligging en de robuuste infrastructuur. Als centraal logistiek knooppunt in Europa biedt Brussel uitzonderlijke connectiviteit, waardoor het een aantrekkelijke bestemming is voor bedrijven die op zoek zijn naar efficiënte logistieke oplossingen. De goed ontwikkelde transportnetwerken van het gebied zorgen voor een vlotte vrachtverplaatsing en verbeteren de logistieke operaties in verschillende industrieën.

In de afgelopen jaren is de stadslogistiek in Brussel snel geëvolueerd om de complexiteit van de stedelijke goederendistributie aan te pakken. Innovatieve initiatieven, zoals microhubs en bakfietsen, worden geïntegreerd in het logistieke kader om de efficiëntie te verbeteren en duurzaamheid te bevorderen. Deze inspanningen zijn niet alleen gericht op het stroomlijnen van het leveringsproces, maar ook op het verminderen van de milieu-impact van stedelijke logistiek, een cruciale overweging in het milieubewuste landschap van vandaag.

Het Brusselse kanaal is een belangrijke verkeersader voor de stadslogistiek en speelt een sleutelrol in het goederenvervoer. Deze belangrijke waterweg ondersteunt de distributie- en groothandelsactiviteiten, met talrijke magazijnen en distributiecentra die strategisch langs de oevers zijn gelegen. Het kanaalgebied heeft zich ontpopt als een belangrijke logistieke zone, waardoor de algehele logistieke capaciteiten en aantrekkelijkheid van de regio voor bedrijven zijn verbeterd.

De voortdurende investeringen in de logistieke infrastructuur in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest versterken de status van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als een belangrijk logistiek knooppunt in België. Met eersteklas logistieke magazijnhuurprijzen die momenteel € 75/m²/jaar bedragen, blijft de regio aantrekkelijk voor zowel logistieke dienstverleners als bedrijven. Bekende gebruikers in de regio, zoals Swissport Cargo Services Belgium, Euro Pool System, DHL, Caterpillar Distribution Services Europe en Bpost, zijn voorbeelden van de bloeiende logistieke markt in Brussel en de periferie.

Een andere hoeksteen van de logistieke infrastructuur van Brussel is Brussels Airport, met de logistieke zone Brucargo als kern. Met meer dan 150 bedrijven en ongeveer 7.000 mensen in dienst onderscheidt Brucargo zich als een belangrijk logistiek knooppunt in de regio. Dit bruisende gebied is de thuisbasis van prominente logistieke bedrijven, waaronder Nippon Express, Hazgo, DSV, Kuehne+Nagel en DHL Global Forwarding, die allemaal bijdragen aan het dynamische logistieke ecosysteem rond de luchthaven. Het is belangrijk op te merken dat de huurprijzen voor logistieke ruimte hier aanzienlijk hoger kunnen zijn vanwege het luchthavengerelateerde karakter van de locatie.

Luik: Strategische Gateway met Binnenhaven & Vrachtluchthaven

De markt voor logistieke magazijnen in Luik maakt een aanzienlijke groei door, grotendeels dankzij de strategische ligging en de robuuste infrastructuur. In het hart van deze bloeiende sector bevindt zich Liège Cargo Airport, dat een van de belangrijkste vrachtluchthavens van Europa is. In 2024 zag de luchthaven een opmerkelijke toename van 20% in het aantal vrachtvliegtuigbewegingen, wat haar vitale rol in het logistieke landschap benadrukt. De speciale focus van de luchthaven op vrachtoperaties vergroot niet alleen de operationele capaciteit, maar vergroot ook de aantrekkelijkheid van de regio voor logistieke bedrijven, waardoor een vruchtbare omgeving voor groei en investeringen wordt gecreëerd.

De capaciteiten van de luchthaven worden aangevuld door de binnenhaven van Luik, een belangrijke speler in de regionale logistieke wereld. Deze binnenhaven faciliteert multimodale connectiviteit en verbindt zee-, weg- en spoorvervoer naadloos met elkaar. Dergelijke connectiviteit is essentieel voor efficiënte distributie- en opslagactiviteiten, waardoor het gebied rond de haven wordt gepositioneerd als een uitstekende locatie voor logistieke faciliteiten. De voortdurende ontwikkeling van deze logistieke zone vergroot de aantrekkingskracht ervan, vooral voor bedrijven die zich richten op multimodale transportoplossingen, omdat het gestroomlijnde en efficiënte verzendprocessen mogelijk maakt.

De uitstekende bereikbaarheid van Luik wordt verder ondersteund door de nabijheid van belangrijke snelwegen, waaronder de E40, E42 en E25. Deze snelwegen zorgen voor een snelle toegang tot belangrijke markten in België en de buurlanden, waaronder Nederland, Duitsland en Frankrijk. Deze centrale ligging in Europa maakt van Luik een ideale hub voor logistieke operaties en bevordert efficiënte distributienetwerken over het hele continent. De combinatie van Liège Cargo Airport, de Liège Inland Port en het uitgebreide wegennet versterkt de status van de regio als een belangrijk logistiek knooppunt, trekt aanzienlijke investeringen aan en stimuleert de groei in de markt voor logistieke magazijnen.

Prominente bedrijven, zoals Skechers, Cainiao (Alibaba), Groupe Weerts en Jost Group, hebben hun activiteiten in Luik gevestigd, wat wijst op het sterke marktpotentieel van het gebied. Met uitstekende huurprijzen voor state-of-the-art logistieke magazijnen die momenteel € 65 per vierkante meter per jaar bedragen, biedt Luik een concurrerende omgeving voor logistieke bedrijven die hun activiteiten willen optimaliseren. De synergie van infrastructuur, strategische ligging en investeringsmogelijkheden maakt Luik tot een aantrekkelijke bestemming voor logistieke en opslagbedrijven die willen floreren op de Europese markt.

Charleroi-Mons: Logistieke Herontwikkeling

De regio Charleroi-Bergen ontpopt zich in snel tempo als een belangrijke speler op de markt van logistieke magazijnen, die wordt gekenmerkt door een aanzienlijke groei en potentieel. Dit gebied biedt belangrijke brownfield-kansen, waardoor eerder gebruikte industriële locaties kunnen worden herontwikkeld tot moderne logistieke faciliteiten. Met concurrerende huurtarieven van gemiddeld € 50 per vierkante meter per jaar kunnen bedrijven profiteren van lagere operationele kosten terwijl ze toegang hebben tot eersteklas logistieke ruimte.

Charleroi-Mons is strategisch gelegen en is goed verbonden met belangrijke snelwegen zoals de E42 en E19, waardoor snel vervoer naar belangrijke markten in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk mogelijk is. Deze geografische diversificatie van traditionele logistieke zones vergroot de aantrekkingskracht ervan, waardoor bedrijven opkomende markten kunnen aanboren en hun supply chain-activiteiten kunnen optimaliseren. De combinatie van uitstekende infrastructuur en moderne faciliteiten blijft aanzienlijke investeringen aantrekken, waardoor de status van de regio als logistieke krachtpatser wordt versterkt.

Bekende bedrijven zoals Sedis Logistics, Weerts Supply Chain, Aciers Grosjean, CEBEO, Cora en Lidl hebben hun activiteiten al gevestigd in de regio Charleroi-Bergen, wat het potentieel van Charleroi-Bergen als logistieke hub verder bevestigt. Naarmate de vraag naar logistieke diensten toeneemt, is de regio Charleroi-Bergen klaar om een cruciale rol te spelen bij het vormgeven van de toekomst van de logistiek in België en daarbuiten, waardoor het een aantrekkelijke bestemming wordt voor bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden.

Bekijk alle logistieke magazijnen te huur

Kim Verdonck

Research, Marketing, IT development

[email protected]

+32 478 47 27 47

Stefan De Pauw

Industrial & Logistics

[email protected]

+32 477 29 51 19

Prijzen en huurprijzen op deze website zijn slechts indicatief, niet bindend en kunnen worden gewijzigd.

Cookies

By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Privacybeleid