Ontdek de Belgische havens: een toegangspoort tot internationale handel
België, strategisch gelegen in het hart van Europa, beschikt over verschillende belangrijke zeehavens en binnenhavens die een cruciale rol spelen in de internationale handel. Onder deze havens vallen de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Oostende, Luik en Brussel op. Elkeen heeft zijn unieke voordelen en kenmerken, en draagt bij tot de Belgische economie.
De haven van Antwerpen: de op één na grootste zeehaven van Europa
De haven van Antwerpen staat bekend als de op één na grootste zeehaven van Europa, na Rotterdam. De zeehaven bevindt zich 80 km landinwaarts, strategisch gelegen langs de Schelde, met toegang tot de Noordzee. Het fungeert als een cruciaal knooppunt voor goederen die Europa binnenkomen en verlaten, en faciliteert uitgebreide handelsroutes met landen over de hele wereld.
Met ultramoderne faciliteiten en meerdere diepwater terminals, ontvangt de Antwerpse haven de grootste containerschepen. De haven staat bekend om zijn uitgebreide petrochemische cluster, de grootst van Europa en de tweede grootste ter wereld. Het telt talloze raffinaderijen en chemische bedrijven.
De havens van Antwerpen en Zeebrugge fuseerden in april 2021 tot één entiteit, de haven van Antwerpen-Brugge. In 2023 bedroeg het totale vrachtvolume 271 miljoen ton, met 137,2 miljoen ton containeroverslag en 24,8 miljoen ton droog en stukgoed. Vloeibaar massagoed was goed voor 88,7 miljoen ton. In de eerste helft van 2024, deed de haven van Antwerpen-Brugge beter in vrachtoverslag, met een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2023, met voornamelijk een sterkere vraag naar containertransport.
Bekijk beschikbare magazijnen en loodsen in de provincie Antwerpen
Zeebrugge: de toegangspoort tot de Noordzee
Zeebrugge, gelegen aan de Noordzee, is een andere belangrijke zeehaven in België. Het fungeert als een cruciaal punt voor passagiers- en goederenvervoer en biedt naadloze toegang tot Europese markten. De haven is ook uitgerust met moderne faciliteiten voor het verwerken van verschillende soorten vracht, waaronder autotransporten en bulkgoederen.
Bekijk beschikbare magazijnen in de provincie West-Vlaanderen
De zeehaven van Gent
De zeehaven van Gent is een ander belangrijk maritiem knooppunt in België, en biedt toegang tot de Noordzee via het kanaal Gent-Terneuzen. De haven van Gent maakt deel uit van het grotere North Sea Port, dat zich uitstrekt over 60 kilometer tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent. North Sea Port beschikt over 9.100 hectare havengrond in België en Nederland. De strategische ligging aan de Noordzee biedt directe toegang voor zeeschepen.
Het Gentse deel, North Sea Port Flanders, biedt werk aan bijna 64.000 mensen en is voornamelijk gericht op de staal- en auto-industrie. De overslag omvat grote hoeveelheden ijzererts, steenkool, graan, bouwmaterialen, en oliën.
De nieuwe sluis in Terneuzen werd in oktober 2024 voltooid. De sluis verbetert de toegang voor grotere schepen en bevordert de doorstroming van de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Ook neemt de capaciteit van de sluizen toe, waardoor wachttijden voor binnenvaartschepen verminderen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is opdrachtgever en Sassevaart is de aannemer.
Bekijk beschikbare magazijnen in de provincie Oost-Vlaanderen
De haven van Oostende: een historisch maritiem knooppunt
Net als Zeebrugge ligt de haven van Oostende aan de Belgische kust. De haven van Oostende heeft een rijke maritieme geschiedenis die eeuwen teruggaat. Het is van oudsher een vissershaven, maar is uitgegroeid tot een multifunctionele haven die vracht- en passagiersvervoer afhandelt, met een meest recente focus op de bouw en het onderhoud van windmolenparken in de Noordzee. Sinds 2013 heeft Haven Oostende zich gediversifieerd, naast zijn primaire afhankelijkheid van grind en zand, door andere goederen op te nemen, zoals meststoffen, staal, auto's en containertransport.
Bekijk beschikbare magazijnen in de provincie West-Vlaanderen