**Thuis eten of uit eten gaan? Schoenen kopen of een hemd? Concert of op reis gaan? De besteding van het inkomen door de Belg is aan het veranderen. Met de laatste budgetenquête van Statbel kunnen we in de details duiken om deze evolutie beter te begrijpen. **
De gemiddelde gezinsconsumptie in België bedroeg in de huishoudbudgetenquête van Statbel in 2024 voor het eerst boven de 44.000 euro. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van de vorige enquête, uitgevoerd in 2022. Het hoogste consumptieniveau werd geregistreerd in Vlaanderen met € 45.234, terwijl het laagste niveau werd geregistreerd in Brussel met gemiddeld € 41.533. Wallonië liep echter voorop wat betreft de consumptiegroei, met 12% ten opzichte van de vorige enquête. Aan de andere kant kende Brussel de zwakste groei met slechts 5%.
Het is niet verwonderlijk dat huisvesting en nutsvoorzieningen het grootste deel van het typische budget uitmaken, goed voor 31% van alle consumentenbestedingen, of € 13,536 per jaar. Door de hoge inflatie van de afgelopen drie jaar, met name met betrekking tot energie, heeft deze sector in de loop van de tijd een steeds groter deel van het budget van huishoudens ingenomen. Brusselaars gaan het meest gebukt onder de huisvestingskosten en besteden hier 35% van hun budget. Voeding en niet-alcoholische dranken zijn de op één na grootste categorie voor Belgen, goed voor 14% van het budget (6.185 euro), gevolgd door vervoer met 12% (5.180 euro) en persoonlijke verzorging en diensten met 10% (4.476 euro).
Huisvesting is niet de enige sector waarin mensen meer investeren. De grootste veranderingen ten opzichte van pre-Covid deden zich voor in de sectoren cultuur & vrije tijd en restaurants & horeca . Er was een duidelijke sprong in vrije tijd en uit eten gaan na de economische heropening in 2022 die vandaag de dag nog steeds voortduurt. Mensen hebben een duidelijke bereidheid getoond om meer uit te geven aan eten en vrije tijd.
En hoewel sommige sectoren steeds meer de voorkeur krijgen, hebben andere te maken gehad met dalingen. Ondanks de toename sinds de laatste enquête hebben schoenen en mode, alcohol en communicatie op de langere termijn marktaandeel verloren. De enige sector die zowel op korte als op lange termijn dalingen ziet, zijn meubels en huishoudelijke apparaten. Dit gezegd zijnde, zijn de nominale uitgaven nog steeds gestegen.
Over het algemeen blijven de consumentenbestedingen in België stijgen. Op langere termijn hebben cultuur & vrije tijd en restaurants & horeca hun aandeel in het budget van huishoudens verhoogd, enigszins ten koste van de groei van mode en woninginrichting, terwijl huisvesting en nutsvoorzieningen nog steeds domineren met ongeveer een derde van alle uitgaven.

